تأثیر مدرنیسم در شعر منوچهر آتشی
نویسندگان
چکیده مقاله:
"مدرنیسم" اصطلاحی است که در حوزههای گوناگون: فلسفه، جامعه شناسی، علوم سیاسی و... کاربرد گسترده ای دارد، اما مدرنیسم درعرصهی ادبیات به نظامی زیباشناسانه پس ازجنگ جهانی اول گفته میشود که شامل گسست کامل از سنت های هنری و فرهنگی است. در ایران هر چند شعر نو با نیما آغاز می شود، اما مدرنیسم از دههی چهل و با آغاز تحولات اجتماعی و "مدرنیزاسیون" کردن جامعه تاثیرات خود را در ادبیات نشان می دهد و شعر مدرن با ویژگی هایی هم چون: نسبی نگری، فرد گرایی، تعهدگریزی، گرایش به نثر، تصویرگرایی و... از این دوره شروع می شود. منوچهر آتشی هرچند از پیروان نیماست، ولی از همان آغاز خود را به عنوان شاعری نوگرا می شناساند. هر چند نمی توان ادعا کرد،آتشی شاعری کاملاً مدرن است و تمام ویژگیهای شعر مدرن در اشعار او دیده میشود، اما وجود بسیاری از این ویژگیها را در اشعار وی می توان نشان داد.
منابع مشابه
بررسی زیباشناختی شعر منوچهر آتشی
زیبایی یکی از مفاهیم پیچیده است که به راحتی نمیتوان برای آن تعریف دقیقی ارائه کرد. از سویی زیبایی یک امر مطلق نیست و هر فردی با توجه به معیارهای شخصی خود امری را زیبا یا زشت میداند. یکی از ویژگیهای ذاتی ادبیات به عنوان یک هنر نیز، زیبایی است. در این مقاله به بررسی عناصر برجستۀ موسیقایی، زبانی و تصویرساز در شعر منوچهر آتشی و چگونگی ارتباط و پیوند آنها با عاطفۀ شعری پرداخته شده است؛ عناصری که...
متن کاملهنجارگریزی در شعر منوچهر آتشی
منوچهر آتشی در زمره شاعران معاصری است که با استفاده از انواع روشهای هنجارگریزی، زبان شعریاش را برجسته کرده است. تأمّل و تعمّق در تحلیل اشعار منوچهر آتشی نشانگر این واقعیت است که وی به صورت گسترده از ابعاد گوناگون در برجسته کردن زبان شعریاش- که گاه به صورت عمدی بوده است- از انواع هنجارگریزی بهره برده است. در این مقاله نمونههایی از هنجارگریزی در شعر آتشی در ابعاد گوناگون آورده شده است. هدف نهای...
متن کاملبررسی نوستالژی در شعر منوچهر آتشی
حسرت و یاد دوران گذشته باعث بروز غم و اندوه در انسانها میشود. حسرت گذشتههای شیرین و تقابل زمان حال با این گذشته نوستالژی یا غم غربت نامیده میشود. آنچه غم غربت را در وجود انسانها میکارد جدایی از جایگاه اصلی، اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، و کلاً وضع نابسامان زندگی کنونی است. میتوان گفت این رفتار ناخودآگاه بهمنزلة یک احساس عمومی در همة افراد متجلی میشود. نوستالژی یکی ا...
متن کاملرویکردی به مدرنیته در شعر منوچهر آتشی
در سدههای اخیر و در پی ارتباط ایرانیان با ممالک غربی و تلاش برای مدرنیزه کردن ایران در عرصههای مختلف صنعتی، نظامی، آموزشی و فرهنگی و همچنین آشنایی روشنفکران ایرانی با اندیشهورزان غربی، اندیشههای مدرن در همة عرصههای زندگی ما ایرانیان از جمله هنر و ادبیات تأثیر بسیار شگرفی بر جای میگذارد. شعر امروز ایران نیز در دورة مشروطه با نوجوییهای شاعرانی چند، راه خود را به سوی تغییر و تحول آغاز می...
متن کاملهویت بومی در شعر منوچهر آتشی
هویت بومی در ادبیات کلاسیک فارسی چندان مورد توجه قرار نگرفته و شاعران کهن به انعکاس محیط اقلیمی و بومزیست خود در شعرشان کمتر تمایل نشان دادهاند. اما نیما در راستای نوآوریهایی که در جوانب مختلف شعر ایجاد نمود، بومیگرایی را نیز وارد حیطهی شعر کرد و در این راه پیروانی نیز یافت در راس طرفداران این شیوه، منوچهر آتشی قرار دارد که آگاهانه، گرایش ویژهای به ارائهی نمادها، عناصر و تصاویر بومی و مح...
متن کاملبررسی هنجارگریزی دستوری در شعر منوچهر آتشی
آشناییزدایی در جهان متن، شامل همهی شگردهایی میشود که در برجستهسازی یک متن ادبی دخیلاند و معمولاً با نوعی هنجارگریزی همراه هستند و میتوان گفت آشناییزدایی نتیجهی برجستهسازی و هنجارگریزی است. یکی از انواع هنجارگریزیهایی که که شاعر برای آفرینش اثر ادبی به آن دست میزند، هنجارگریزی دستوری است و آن به معنی گریز از قواعد نحوی حاکم بر زبان است؛ هر زبان دارای ساختار دستوری خاصی است که مطابق زبا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 9
صفحات 133- 152
تاریخ انتشار 2011-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023